Met de start van de coronamaatregelen, zagen veel zzp’ers dat hun werk geheel of gedeeltelijk stopte. Vrijwel direct kreeg Avres telefoontjes van bezorgde zelfstandigen. Kort daarna kondigde de regering de Tozo-regeling (Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers) aan en stond de telefoon echt roodgloeiend. Wouter-Jan Schouten, specialist uitkeringen voor zelfstandig ondernemers, blikt terug: “In zeer korte tijd is er een helpdesk opgetuigd om de tsunami aan telefoontjes op te vangen.”

Met de start van de coronamaatregelen, zagen veel zzp’ers dat hun werk geheel of gedeeltelijk stopte. Vrijwel direct kreeg Avres telefoontjes van bezorgde zelfstandigen. Kort daarna kondigde de regering de Tozo-regeling (Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers) aan en stond de telefoon echt roodgloeiend. Wouter-Jan Schouten, specialist uitkeringen voor zelfstandig ondernemers, blikt terug: “In zeer korte tijd is er een helpdesk opgetuigd om de tsunami aan telefoontjes op te vangen.”

De helpdesk startte met vier medewerkers. “Al snel bestond het team uit twaalf collega’s die non-stop telefoontjes kregen. In dit team zaten onder andere collega’s waarvan projecten niet doorgingen vanwege de coronacrisis. Na mijn instructie hebben ze goed doorgepakt. In het telefoongesprek vragen we naar bepaalde informatie om de Tozo-aanvraag in behandeling te kunnen nemen. We merkten dat veel ondernemers daarnaast hun verhaal kwijt willen. Gelukkig weten al mijn collega’s hoe zij moeten omgaan met mensen in een kwetsbare situatie.”

Direct duidelijkheid

Een van de bellers was een alleenstaande moeder met een kapsalon aan huis. Ze vertelde haar verhaal aan Wouter-Jan: haar inkomen uit haar werk is niet hoog en ze heeft geen grote spaarrekening. Maar normaal gesproken heeft ze genoeg voor haar kinderen en zichzelf. Tot ze door de coronamaatregelen ineens niet meer kon werken en haar inkomen wegviel. Wouter-Jan had al snel door dat ze aan de voorwaarden van de regeling voldeed. “Het fijne aan de telefoontjes, in vergelijking met de online aanvragen, is dat we direct duidelijkheid konden geven over hun situatie.”

Ruim 1800 ondernemers

Voor de regeling Tozo 1 hebben ruim 1.800 zelfstandig ondernemers een aanvraag ingediend bij Avres, omdat zij direct financieel in de knel kwamen. De meesten daarvan kwamen in aanmerking voor de regeling. Daarnaast biedt de regeling de mogelijkheid tot een lening voor bedrijfskapitaal. In totaal zijn er ongeveer 75 leningen toegekend. De Tozo 1 was van kracht tot eind mei. 

Tozo 2

De coronamaatregelen zijn versoepeld, maar nog steeds van kracht. Ook de Tozo-regeling is verlengd, tot en met 30 september. Aan de bestaande voorwaarden is een toets op het partnerinkomen toegevoegd. Wouter-Jan: “Aan alle zelfstandigen die Tozo 1 kregen, hebben we een aanvraagformulier voor de verlenging gestuurd. Doordat bijvoorbeeld de contactberoepen weer aan het werk zijn, verwachten we dat minder mensen gebruik zullen maken van de tweede regeling. En zo zien we het graag: tijdelijke ondersteuning en daarna weer aan het werk.”