Zorgplicht Wmebv
De Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer (Wmebv) regelt dat klanten het recht hebben om via een digitale weg contact op te nemen met overheidsorganisaties. Dit kan via e-mail, een webformulier of een klantportaal.
Niet alle klanten zijn echter digitaal vaardig of hebben de middelen om digitaal te communiceren. De Wmebv kent daarom een zorgplicht over het bieden van passende ondersteuning bij het contact tussen overheid en klant.
Ondersteuning voor minder digitaal vaardige klanten
Avres biedt aan onze minder digitaal vaardige klanten onderstaande ondersteuning:
- We communiceren in begrijpelijke taal, zoveel mogelijk op B1-niveau.
- We hebben aandacht voor laaggeletterdheid en werken nauw samen met bijvoorbeeld het Taalhuis, informatiepunten, Stichting Lezen en Schrijven en vrijwilligersorganisaties in de regio.
- Minder digitaal vaardige klanten kunnen terecht bij ons Klantcontactcentrum. Ze worden dan persoonlijk geholpen.
- Van alle digitale webformulieren is ook een analoog formulier beschikbaar.
- Er is een minimaregeling voor de aanschaf van een computer.
- Er is ondersteuning via onze Formulierenbrigade.
- Avres biedt begeleiding bij het volgen van taalcursussen en inburgeringstrajecten.