Inzet scholen om stage-uitval te voorkomen heeft resultaat - Omnia College

In een reeks van 3 artikelen vertellen scholen uit de regio over hun aanpak en eerste ervaringen. Na Yuverta nu Omnia College uit Gorinchem. 

Schooluitval is landelijk een groot probleem. Uit onderzoek bleek dat de meeste kans op schooluitval is rond het vijftiende jaar, wanneer leerlingen op het vmbo het langst extern stagelopen. Scholen in de regio en het samenwerkingsverband Munio zetten alles in om uitval op stages te voorkomen. Een van de onderdelen van de totaalaanpak is een project waarmee de komende jaren extra wordt geïnvesteerd in het begeleiden van vmbo-leerlingen. Dit is tot stand gekomen uit een intensieve samenwerking tussen de ketenpartners en een bijdrage uit het Ambitiefonds van Avres. Iedere school kiest een aanpak die het best past bij de leerlingen van die school. In een reeks van 3 artikelen vertellen scholen uit de regio over hun aanpak en eerste ervaringen. Na Yuverta nu Omnia College uit Gorinchem. 

Omnia College – Gorinchem

“Het Omnia College in Gorinchem biedt een breed scala aan vmbo-opleidingen aan. Horeca, Bakkerij & Recreatie, Zorg & Welzijn, Bouwen, Wonen & Interieur, en Produceren en Installeren & Energie”, somt Timo Hendriks, Ondersteuningscoördinator bij Omnia College op.

Warm bad

“Ons doel met het geld vanuit het Ambitiefonds is leerlingen een warm bad geven. Zorgen voor een soepele verbinding tussen leerling en stagebedrijf en de leerlingen goed voorbereiden op hun stage.”
“Wie kan dit project nou beter begeleiden dan een bestaande collega die de identiteit van de school kent, bekend is met onze stage-bedrijven en ook de leerlingen kent? Maar, daar moet je natuurlijk wel tijd voor hebben. Het was daarom nog niet zo makkelijk om hier iemand voor te vinden. Gelukkig hebben we nu een enthousiaste, jonge collega gevonden, Esmaa Cherfi. Zij heeft ook affiniteit met jongeren met wat meer afstand tot de arbeidsmarkt. Super dat zij bereid is haar uren uit te bereiden.“

“De leerlingen van leerjaar 3 starten na de kerstvakantie met hun stage. Dit is de groep waarmee we nu aan de slag gaan. Dat een goede voorbereiding nodig is, blijkt uit de resultaten van de stages van leerjaar 4. Zij hebben hun eerste stageperiode er al op zitten. Een aantal leerlingen hebben ‘m niet af kunnen ronden. Werkgevers namen voortijdig afscheid van ze. Heel jammer en veelal onnodig. Ze kwamen meerder keren te laat of hadden hun spullen niet bij zich.”

Aan de slag met zowel leerlingen als werkgevers

“Onze eerste stap is het in kaart brengen van de leerlingen die het lastig vinden een stage te zoeken. Dit doen Esmaa en ik samen met de mentor en personal coach. Samen kunnen we hiervan een goede inschatting maken. Deze groep leerlingen begeleiden we één-op-één. We helpen ze met het zoeken van een geschikt bedrijf en leggen samen het eerste contact. Met een aantal leerlingen gaan we de eerste dag mee om kennis te maken. Het eerste contact leggen is vaak het lastigst voor ze. Eenmaal aan de slag op de werkplek gaat het goed”, vertelt Timo.
“Gedurende de stage is Esmaa de contactpersoon van zowel de leerling als het stagebedrijf. Ook legt zij de stagebezoeken af.”

Banden met werkgevers aanhalen

“Na het voorbereiden van de leerlingen gaat Esmaa aan de slag met het verstevigen van het contact met de werkgevers. We vinden het belangrijk dat ook de werkgevers weten wie hun aanspreekpunt is en waarvoor ze bij Esmaa terecht kunnen. We hebben de bedrijven hard nodig om de leerlingen van een stageplek te blijven voorzien, ze te begeleiden en ook vast te houden. Hierbij willen we ze daarom zo goed mogelijk ondersteunen.”