Inzet scholen om stage-uitval te voorkomen heeft resultaat - De Joost
Positief resultaat intensieve stagebegeleiding - alle leerlingen ronden hun stage met een voldoende of hoger af.

Schooluitval is landelijk een groot probleem. Uit onderzoek bleek dat de meeste kans op schooluitval is rond het vijftiende jaar, wanneer leerlingen op het vmbo het langst extern stagelopen. Scholen in de regio en het samenwerkingsverband Munio zetten alles in om uitval op stages te voorkomen. Een van de onderdelen van de totaalaanpak is een project waarmee de komende jaren extra wordt geïnvesteerd in het begeleiden van vmbo-leerlingen. Dit is tot stand gekomen uit een intensieve samenwerking tussen de ketenpartners en een bijdrage uit het Ambitiefonds van Avres. Iedere school kiest een aanpak die het best past bij de leerlingen van die school. In een reeks van 3 artikelen vertellen scholen uit de regio over hun aanpak en eerste ervaringen. Na Yuverta en Omnia College nu De Joost uit Leerdam.
De Joost – Leerdam
“De Joost is een school met vmbo-basis en vmbo-kader opleidingen. We bieden met onze profielen Zorg & Welzijn en Dienstverlening & Producten een breed onderwijsaanbod aan waarmee leerlingen alle kanten op kunnen. De Joost is een kleine school, een echte ‘wijkschool’. Wij kennen niet alleen de leerlingen, we kennen ook hun ouders en netwerk. Niet altijd even leuk voor de leerlingen, maar wel veilig”, vertelt Paulien Bakker, Leerling Ondersteuner en Coördinator Onderwijsondersteuning bij De Joost.
“Stagelopen is een belangrijk onderdeel van hun tijd op school hier. In het eerste jaar is dit heel laagdrempelig. De leerlingen lopen dan een dag mee met een van hun ouders of een familielid. In leerjaar twee is dit bij iemand uit hun omgeving. In het derde jaar komt er ook een stukje vooronderzoek bij kijken. Ze moeten dan twee weken stagelopen op een plek in de richting van de vervolgopleiding die ze op dat moment interessant vinden. Tijdens LOB (Loopbaanoriëntatie en -begeleiding) lessen hebben ze dit onderzocht.”
Sociale uitdagingen
“Jij en ik zouden misschien denken: ‘leuk, dan bel ik dit bedrijf met de vraag of ik mag komen’. Zo makkelijk is dat niet voor alle leerlingen. Het zijn vaardigheden die er moeten zijn of worden aangeleerd.”
“Hoe geef ik een hand, hoe stel je je voor, welke verwachtingen heeft mijn stagebegeleider, wanneer mag ik naar het toilet, wat moet ik doen als ik ziek ben, zeg ik u of je…., allemaal vragen die leven in de hoofden van leerlingen en die een enorme drempel kunnen zijn.”
“Het ervaren van succes bij een eerste echte stage-ervaring is zo belangrijk. Het heeft invloed op de rest van je schooltijd, voorkomt schooluitval en heeft ook invloed op het werkende leven. Daarom wilden wij onze leerlingen graag nog beter begeleiden. Daarnaast willen we iets opzetten wat we duurzaam kunnen inzetten voor al onze leerlingen.”
Lessenserie
“Wij hebben het budget dat we hiervoor ontvingen gebruikt voor het ontwikkelen van een lessenserie over stage. Sociale vaardigheden, beroepsvaardigheden en stage-etiquette staan hierin centraal, maar ook bijvoorbeeld omgaan met feedback komt aan de orde. Van de lessenserie hebben we een stagehandboek gemaakt, zodat de leerlingen tijdens hun stage nog wat houvast hebben.”
Voor structureren
“Naast deelnemen aan de lessenserie hebben we 10 van de 50 leerlingen in leerjaar 3 gevraagd in te stappen in een speciale stagegroep. Dit zijn leerlingen waarvan wij weten dat ze sociale uitdagingen ervaren. Deze groep hebben we extra begeleid, we zijn gaan ‘voor structureren’. We begonnen klassikaal en gingen vervolgens in kleine groepjes of één op één verder. Daarnaast zaten we naast ze toen ze een bedrijf belden en zijn de eerste stagedag met ze meegegaan. Ook hebben deze leerlingen ons mobiele nummer, zodat ze direct hulp kunnen vragen in situaties die ze lastig vinden.”
Alle leerlingen een voldoende of hoger
“We kunnen zeggen dat de begeleiding resultaat heeft gehad. In eerdere jaren vielen leerlingen soms uit. Meestal konden we gelukkig wel snel een andere stage voor ze regelen. Dit kostte ons veel reparatiewerk, maar vooral zorgde het voor een vervelende stage-ervaring bij leerlingen.”
“Met trots zeg ik dat dit jaar alle leerlingen hun stage met een voldoende of hoger hebben afgerond. Hiermee voldoen ze aan de examennorm. Een enorme prestatie, waar we heel blij mee zijn. We hebben het extra geld besteed aan het begeleiden van leerlingen richting succes.”
