Inzet scholen om stage-uitval te voorkomen heeft resultaat
Schooluitval is landelijk een groot probleem. Uit onderzoek bleek dat de meeste kans op schooluitval is rond het vijftiende jaar, wanneer leerlingen op het vmbo het langst extern stagelopen.

Scholen in de regio en het samenwerkingsverband Munio zetten alles in om uitval op stages te voorkomen. Een van de onderdelen van de totaalaanpak is een project waarmee de komende jaren extra wordt geïnvesteerd in het begeleiden van vmbo-leerlingen. Dit is tot stand gekomen uit een intensieve samenwerking tussen de ketenpartners en een bijdrage uit het Ambitiefonds van Avres. Iedere school kiest een aanpak die het best past bij de leerlingen van die school. In een reeks van 3 artikelen vertellen scholen uit de regio over hun aanpak en eerste ervaringen. We starten met Yuverta uit Ottoland.
Yuverta – Ottoland
“Yuverta in Ottoland is een vmbo-school waarbij de nadruk ligt op praktijkleren in de sector dieren, voeding, natuur en techniek. Een kleine school waar iedereen elkaar kent. We bieden basis, kader en gemengde opleidingen. Hiermee bereiden we onze leerlingen voor op een beroepsgerichte opleiding, al dan niet binnen een leerwerktraject,”, vertelt Hermy van Eck, stagecoördinator en decaan bij Yuverta.
“In verhouding tot bijvoorbeeld havisten, maken onze leerlingen al snel kennis met de praktijk. Vanaf jaar 1 maken leerlingen kennis met het werkveld door middel van meeloopdagen en bedrijfsbezoeken. Daarnaast maakt stagelopen een belangrijk onderdeel uit van de opleiding. Zo lopen leerlingen van de basisberoepsgerichte leerweg in klas 3 en 4 minimaal een dag per week stage. Alle leerlingen hebben in klas 3 en 4 in totaal ook minimaal 3 blokstages van twee weken.”
“De jongeren die we nu op school hebben, hebben in verhouding tot vroeger wat meer moeite met sociale vaardigheden in voor hen onbekende situaties. Denk aan zichzelf voorstellen of bellen. Dit is voor het grootste deel nog een erfenis uit de coronatijd. Er is extra tijd en aandacht nodig om deze jongeren voor te bereiden op de stap naar buiten.”
Pilot
“Om te weten te komen wat de leerlingen nodig hebben, hebben we voor de zomervakantie een pilot gedraaid met één basis 2 klas. Ze kregen een aantal lessen ter voorbereiding op hun eerste stage in klas 3. Een aantal leerlingen bleek hier iets meer moeite mee te hebben. Zij hebben vervolgens drie keer een aantal uur meegewerkt bij Avres op de Lingeloods in Gorinchem. Dit heeft deze leerlingen al iets zekerder gemaakt. De drempel om ergens nieuw binnen te komen is daarmee verlaagd.”
Camping
“Het geld dat wij hebben ontvangen voor de begeleiding van onze leerlingen geeft ons de ruimte om een lessenserie te maken, de lessen te geven en met leerlingen mee te gaan tijdens hun eerste stagedag of een extra bezoek te brengen aan de stageplek als het niet lekker loopt. Twee personen van onze school hebben de cursus ‘Vaardig op stage’ gevolgd. De opgedane kennis hopen we in de toekomst aan meer collega’s door te geven, vertelt Hermy.
“Om ervoor te zorgen dat de lessen gaan leven, nemen we de camping als uitgangspunt voor onze lessenserie. In les 1 gaan de leerlingen aan de slag met een logo, het verzinnen van een naam, het maken van een plattegrond enz. Dit presenteren ze. In les 2 denken ze na over welke beroepen er allemaal een rol hebben op de camping. Ook vragen we aan de leerlingen of ze stagiaires willen inzetten op hun fictieve camping. En zo ja, welke werkzaamheden stagiaires kunnen uitvoeren. Deze vraag creëert bewustwording”, stelt Hermy. Leerlingen verwachten soms al werkzaamheden te mogen uitvoeren die niet kunnen. Ook snappen ze nu dat een stagiaire een bedrijf geld en tijd kost.”
“In les 3 staat centraal hoe je je presenteert: hoe stel je je voor, welke houding neem je aan, welke kleding kan wel en niet en hoe ga je om met je mobiele telefoon. Wij als docent spiegelen. Ik kom bijvoorbeeld gehaast binnenrennen met kauwgom in mijn mond.”
“We hopen de leerlingen op deze manier een opstapje te geven voor de toekomst. Positieve ervaringen zijn daarin heel belangrijk. De leerlingen van leerjaar 3 kader en gemengd lopen in december twee weken stage. We moeten dus nog even wachten op de eerste resultaten.”
